Wes Anderson med mera

Jag är inte så mycket för det udda.
Alltså riktigt udda, som man typ ba men orka liksom. I vilket fall.

Det finns få filmer jag verkligen avgudar, sådana man inte ser hela tiden, eftersom varje tillfälle man gör det är någonting speciellt. Man vet inte riktigt varför man älskar dessa så väldigt mycket, de kan i praktiken kanske till och med vara ganska kassa eller fåniga. Och så vidare. Men min främsta sådan här film är The Royal Tenenbaums av Wes Anderson (som även gjort den vackra vackra filmen The Life Aquatic with Steve Zissou). Rollistan är indeed en perfekt komposition bestående av Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Gwyneth Paltrow, Luke och Owen Wilson, Danny Glower, Bill Murray och icke att förglömma den oemotståndliga berättarrösten som Alec Baldwin gör.
Varje gång jag ser den här filmen (som jag antar de allra flesta är bekant med) blir jag kär på nytt. Den har allt jag älskar, underbart soundtrack, urbana miljöer, galet snyggt foto, fina kostymer men mest av allt karaktärer som är så jävla bra. Personporträtt som överraskar, fascinerar och man kan inte göra annat än att älska hela familjen.
För mig kopplar jag hela berättelsen till min favoritförfattare Zadie Smith och hennes romaner som i sig berättas på samma sätt som Wes Anderson berättar sina. Jag blir lyrisk.
Det vackra soundtracket är en stor del i en film som denna, Mark Mothersbaugh har skrivit mestadels men det finns många typsika 60-70tals med Nico ,Nick Drake m.fl som formar det hela en oförklarliga tid och rum. Inledning med en cover på Hey Jude framförd av The Mutato Muzika Orchestra (??) är så klockren.

Okej, det var inte meningen att skriva värsta recensionen eller någonting men jag blir bara lycklig. Och snart kommer Wes Anderson med sin nya The Darjeeling Limited. Skådisar? Owen, Adrien Brody, Jason Schwartzman! Iiiih liksom!

image279


A TRACE
Manda

adrien brody OCH jason schwartzman? jeevlar, måste se

s

jag vet, kommer bli bättre än nånsin...

2007-11-18 @ 16:02:45
URL: http://sussiella.blogg.se

SÄG NÅT

IRL
Permanent
URL

ochdusa

Trackback