BARNDOM, DU (INTE SÅ) OSKULDSFULLA TID

Jag och Anja tog en tripp down memory lane på matten idag. Jag älskar att ha en babyboo vän som man känt sen man var typ 2 och fortfarande träffar var dag. Vi delar ju alla kidsminnen tillsammans wtf! Vi diskuterade i vilket fall barndomens tv och film. Bortsett från alla klassiska Disney (jag älskade Aladdin, Anja hatade Aladdin och tvärtom med Lejonkungen) fanns det ju så jävla många cpprogram för oss barn. Seriöst så är barnprogram en genre full av ytterst konstiga handlingar, karaktärer och gömda undertoner. Oftast psychopsychoo. Ville man visa kidsen vad man inte ska göra i livet, vilka människor man ska undvika, skrämma upp oss för världen eller vad är grejen? Jag fastnade framför youtube och nostalgispasmar.

RESAN TILL MELONIA, kommer ni ihåg!? Den är nog världens finaste, djupaste, gulligaste tecknade film någonsin. Ett m ä s t e r v e r k. Den inspelade VHSfilmen vi har hemma är guld värd. Per Åhlin 1989.


Sen hade vi DUNDERKLUMPEN från 70talet. Jag hatade honom. Han pratade konstigt och var tecknad men levde i en riktig värld bland skogar och sjöar. Freakkay..


AAHH! SKROTNISSE. HISTORIENS MEST SKRÄMMANDE SKRÄCKTV!
Jag får nervösa sammanbrott av att kolla på denna serien,än idag alltså, Vi har alla tre filmerna samlade hemma och jag är liak rädd för dem som för The ring-tapet. Alla är ju bara så sorgliga och perversiga invalida pedofiler. Asså han gubben Bertil, hur deprimerande är inte han?! "Hur..man får..sockerbetor  att växa i Norrland, höhöhhö!" Huhuhuh.
Kolla
klippen, jag dör.


Nästan lika obehaglig som Skrotnisse, med levande människor, i svartvitt(!) är TÅRTAN. Som tydligen också var en barnfilm, vilken jag hade en crush på under en period som barn. Hela historien är wacko, tre efterblivna sjömänsbröder
som köper ett smutsigt bageri i Sthlm och får damputbrott ibland, och sen en konstig apa på det och sen när det skiter sig för de blir de totalt deprimerade och så vidare.
 

EBBA&DIDRIK ger mig fortfarande värsta fetångesten. Hela mellanstadie, elaka barn, misären i familjen och s v e n s k h e t e n. Excellent soundtrack.


Icke att förglömma: FARBRORN SOM INTE VILLE VARA STOR, KALLES KLÄTTERTRÄD, BEPPE, TRASDOCKORNA, ALLRA KÄRASTE SYSTER.

A TRACE
Ebba

Ebba och didrik måste vara något av det bästa som gjorts i svensk tv. Efter 18 år fortfarande aktuell.

anna-carin

alltså ME LOVES detta inlägget! shit vad jag suttit och kollat sånahär gamla filmer också på sistone. brukade du inte se från a till ö också?(http://www.youtube.com/watch?v=nbweQUQ1Y1c) det gjorde jag alltid om jag var sjuk och hemma från skolan.

2008-09-21 @ 13:30:12
URL: http://annacarinz.blogspot.com
sus

det är sånt jävla underhållningsvärde! ohgod hade totalt glömt bort, hej nostalgi haha..

2008-09-21 @ 16:43:24

SÄG NÅT

IRL
Permanent
URL

ochdusa

Trackback