LÄRAN OM ANDRA KULTURER


Efter fredagsnatten börjar jag fundera över min relation till den nynazistiska folkgruppen, samhällets mesta aggresivitet, aka "skinheads", inte skins alltså utan skin-heads. I långa drag var situationen såhär i fredags:

Kl 03.00
bangar susanna genau-festen för att åka hem till sin syster. När hon går till 7eleven för sympatiköpa chips och cola sjunker hennes humör avsevärt när 7eleven denna kväll tydligen har allt förutom chips. Notis:hennes humör är redan rätt nersjunkt pga av att hon endast druckit 1 cider och 1 glas vin men ändå tycks ha blivit huvudvärks/deprissionsfull. Hur som helst.
Kl 03.00+ sitter susanna på stigbergstorgets hållplats och väntar på att 3an ska ta henne till hennes HATPLATS i hela Göteborg, dvs darksideofMajorna, Kaptensgatan osv. Miljön runt omkring henne kan beskrivas kall, svart, och så väldigt väldigt TOM. Susanna är för tillfället den enda levande människa på många meters avstånd. "Ah relaxation" tänker susanna, sätter sig på bänken bredvid glaskuren och drar en lättnadens suck. Men oj vad hon ska få ångra sin lättnadssuck. Höjda röster hörs i fjärran. Höjda röster som förvandlas till vrål från ett fjortisgäng nere i backen, tänker susanna. Än en gång har hon fel. Nu framträder fyra, cirka, 15åriga killar med den klassiska skinstilen som alla springer runt i these days, dvs dr martens, rakade huvuden och bombarjackor. En ser ut som kidet i This is England, kort och tjock men har en livsfarlig killer instinct ADHD glimt i ögonen.  Dem placerar sig i busskuren dvs två m från där susanna sitter och röker och tänker på livet. ADHD-pojken vrålar utan anledning och börjar försöka sparka sönder glasväggen, som trevlig sysselsättningen kanske. Sen tar han upp sin kompis i kragen, ger honom sin knytnäve i ansiktet på honom gång på gång på gång, tills kompisen ligger ner med tanden utslagen i en pöl av sitt eget blod. ADHD-pojken övergår nu till att sparka sin kompis med sina äckliga kängor i magen och i huvudet. Blodpölen växer. ADHD-pojken vrålar igen och går iväg en bit och beter sig allmänt ADHDigt och vrålar och försöker slå sönder Bengans. Susanna fattar liksom inte riktigt vad som har hänt. Majorna är i övrigt fortfarande totalt folktomt. Susanna stirrar på den sönderslagna,blodiga, halvt döda kompisen på marken. Hans två andra vänner börjar först gå iväg lite tveksamt, men hör sin väns jämmer från sin blodpöl och går tillbaka och böjer sig ner över honom. Kompisen börjar gråta. "Jag fattar inte varför han gör så där" Skit i honom kom nu". Susanna är typ fortfarande förstenad av chock. De två killarna försöker dra(?!) iväg kompisen hemåt, då susanna tar sitt moraliska förstånd till rätta och böjer sig fram och frågar hur det är, behöver han ambulans lr liknande. De två killarna reser sig och stirrar som jag sagt det värsta dem någonsin hört. "Vad fan sa duuu?!" "Bry dig inte vafaaan, lämna han ifreee" Skriker dem på fejkad blattesvenska vilket är rätt skoj med tanke på hur dem ser ut. Ena killen ropar till sig ADHD-pojken som heter typ martin. Han kommer gående som en jävla soldat mot susanna och frågar vem fan ere hääär?! De två killarna förklarar vad jag sagt och ADHDpojken trycker sitt äckliga ADHD-ansikte mot mig håller upp en knytnäve. "Pazza deej jäävla noga faan, ska du ringa polisen eller vafaaaan, passa deeej" därefter börjar han mycket hotfull sparka med sina ADHD-kängor på bänken där susanna har satt sig mot.
3ans spårvagn öppnar sina dörrar och susanna flyr in i hopp om att kanske INTE bli nedslagen av fjortisskinheads, mission succeed. Att susanna sedan hamnar i mitten av ett slagsmål mellan två punkare och blir inputtad i en betongvägg och får ölflasksplitter i benen är en annan historia.

Jag kan dock inte säga att jag är förvånad över att detta hände mig. Jag har sedan jag var i mellanstadieålder blivit utsatt för denna värsta form av svin. Vi har mitt första minne, när jag och mina tjejkompisar hänger,en än gång!, vid kaptensgatan och en skinhead börjar vråla efter oss och sedan jagar oss runt halva majorna.
Den gången på våran gård när, ett numera kän,t gäng nynazister kommer och gapar slagord och vill pressa på oss flyers med äckliga budskap. När dem sedan sprider ut sig i uppgångarna och bäbissusanna råkar öppna ytterdörren och blir nästan nedtrampad av en ADHD-pojke. Och en granntant som blir förbannad blir nedslagen framför ögonen på oss där vi står på balkongen.
Eller den där gången då jag i åttan var på stan och väntade på en vän som ringer upp å säger att hon inte vågar åka ner för den där väldigt kontrollerade demonstrationen med vänsteraktivister har tydlingen brutit ut till ett jävla upplopp där nazister står och kastar stenar på vänstern och vänstern står och kastar stenar på nazister. Åttan-susanna smyger sig några meter mot domkyrkan och förstår vad sin vän pratat om. Precis då tappar polisen kontrollen och nazisterna rusar ut på gatorna och är fulla och har sverigeflaggor i händerna och hoppar på alla folk dem ser. När jag försöker springa springa hem så fort som fan, kommer ett packat gäng med 4 rakade killar och 1 rakad kille flickvän som stänger in mig bland sina armar och drar mig iväg bort från mitt hem och ställer ytterst obehagliga frågor och "vill ha mig" och håller fast mig i sina jävla äckliga armar. Eller som den gången, vilket jag lyckligtvis inte bevittnade, då pappas kompis och hans fru, i Majorna än en gång, blir jagade av tio nazister, för att ha försökt stoppa en misshandel.  Dem blir jagade till sitt hem, hinner stänga porten och upp i sin lägenhet. ADHD-pojkarna förstör porten, bryter upp dörren, trashar hela lägenheten, och misshandlar dem båda två. 

Förlåt, jag är ingen jävla samhällsaktivist som "inte förstår alla orättvisor i världen", MEN, dessa människor är djupt störda. People, MAN KAN INTE HA NÅGON SOM HELST FÖRSTÅELSE FÖR NYNAZISTER FÖR DET ÄR DJÄVULENS GÅVA TILL VÄRLDEN, DEM ÄR HÄR FÖR ATT GE OSS SKRÄCK, FÖRSTÖRELSE, OCH DÖDA KROPPAR. DEM ÄR GALNA, DEM ÄR INTE MÄNNISKOR.  FUCK IT OM DET HANDLAR OM GRUPPTRYGGHET FÖR ENSAMMA SJÄLAR, FUCK THAT, FÖR OM MAN VÄLJER DET SÅ ÄR MAN INGEN MÄNNISKA.OCH DET HÄR ÄR SISTA GÅNGEN JAG OCH MIN JUDENÄSA KOMMER I NÄRHETEN AV DETTA RAKADE FOLKSLÄKTE. MEN OM DET HÄNDER, SKA JAG SPOTTA PÅ DERAS JÄVLIGA KÄNGOR OCH TRYCKA MIN HAND I DERAS ANSIKTE OCH BA: "FREEZE, CAN'T TOUCH ME".

A TRACE
Anonym

ojshiyfan. Skrämmande är vad det är. Fan vad du är klockren.

2008-09-23 @ 19:53:47
Paco

Och skillnaden mellan skins och skinheads är? Du använder nästan bara benämningen nynazister i texten (bra), men med tanke på inläggets titel är det lustigt att du öht blandar in skinheads.


SÄG NÅT

IRL
Permanent
URL

ochdusa

Trackback