sömn

sömn är det bästa jag vet. just nu. det finns ingenting som jag ser fram emot mer än att få sova. ta på sig nytvättade sovkläder, nattkräm, öppna fönstret så det blir kyligt och krypa ner i det där vita paradiset. med fyra vita kuddar, två vita duntäcken och några vita lakan. varför? inte blir jag piggare och utvilad för att jag sover mer. ja, sömntimmarna är fortfarande lagda på mycket dåliga tider. vanligast är 02-10 typ. min hy har ingen lyster och energin är död sedan längesedan. så jag vet inte varför denna passionerade kärlek till sömnen har smugit sig på det senaste halvåret...
men jag älskar ju när alla lampor är släckta. när fönstergaveln är lite, lite öppen så man hör de få lastbilar och båtar och spårvagnar som är stadens tysta nattliga brus. det är så lugnt och fint. ingen vill en illa när man sover. man behöver inte stirra på och kritisera sig själv när man sover. man är själv men inte ensam när man sover. man har inga medvetna tankar när man sover. man känner inte av huvudvärken. man är varken stressad, ångestladdad eller hetsigt euforisk. hela världen håller sig i schack när man ligger där, vid medvetande men ändå inte, slutna ögon och slutna tankar som i vissa fall blir till fragment av drömmar när ögonlocken slås upp på morgonen.
men att försöka somna när man inte är utmattad är inge kul. och när man inte lever ett särskilt hektiskt, fysiskt påfrestande liv så gäller det att hålla sig vaken tills det svider i ögonvrån och  huvudet gungar framåt.
det gör jag automatiskt varje natt. det brukar s.ke vid ungefär den här tidpunkten 02:10.
och sedan när man har vaknat, då får man göra sig en kopp kaffe.

A TRACE
U.

sömn is the loveliest thing, indeed.


SÄG NÅT

IRL
Permanent
URL

ochdusa

Trackback